Er zijn diverse mogelijkheden om iets aan kaakproblemen te doen:

  1. Om kaakproblemen te verminderen of zelfs te verhelpen, is het van groot belang de kaakspieren te ontspannen. Omdat de omliggende spieren de kaakspieren ondersteunen, worden deze  meegenomen in de oefeningen. Om de nek lang en sterk te maken behoren we eerst het bindweefsel in de nek, de schouders, de armen en rond het middel soepel te maken. Hierna versterken we de zwakke spieren in dit gebied. Een juiste stand van hoofd en kin en een sterke nek, sterke armen en schouders zijn dus ons streven om de kaken terug in balans te brengen. Om resultaat te bereiken is het verstandig om de oefeningen gedurende een langere periode iedere dag te doen. Uit ervaring weet ik dat Pralaya Yoga, mits regelmatig beoefend, deze zaken doeltreffend kan bewerkstelligen. Pralaya Yoga is ontwikkeld door Robert Boustany. Door middel van het beoefenen van Pralaya Yoga maken we waar nodig bindweefsel weer soepel en versterken we zwakke en "vergeten" spieren. Dit met als doel het lichaam weer optimaal uit te lijnen. Met name de uitlijning van de gewrichten en de wervelkolom. Wanneer de skelet structuur en de skeletspieren terug in balans komen heeft dit een positief effect op het functioneren van het hele lichaam, waaronder de kaken. Bij Yogasite worden er meerdere Pralaya yogalessen per week gegeven.
    Enkele andere Pralaya Yogadocenten zijn: Marlies de Koning in Delft en Justine Bens in België.
  2. Ook het dagelijks beoefenen van Yoga Nidra is zeer wenselijk omdat de verhoogde hersenactiviteit, die ten grondslag ligt aan het klemmen en knarsen, hierdoor enorm afneemt of zelfs helemaal verdwijnt. Het klemmen en knarsen gebeurt meestal in de slaap. Dit wordt met name veroorzaakt door een verhoogde hersenactiviteit. De overbelasting ontstaat doordat de zintuigen constant impulsen naar de hersenen sturen. Zo wordt de motorische hersenschors geprikkeld, of wij ons daarvan bewust zijn of niet. Ook gespannen spieren in en om de schedel en overbelaste pezen prikkelen de motorische hersenschors. Het diep ontspannen door het beoefenen van Yoga Nidra kan de hersenactiviteit normaliseren. Wanneer we Yoga Nidra beoefenen liggen we stil op onze rug, met de ogen gesloten. We luisteren naar de aanwijzingen.Tijdens Yoga Nidra wordt het bewustzijn dus gehandhaafd, door te concentreren op het auditieve kanaal en te luisteren. De overige eindstations in de hersenen worden buitenwerking gesteld (omdat de ogen gesloten zijn, u stil ligt, niet proeft, voelt of ruikt) en impulsen naar de hersenschors verminderen De hersenactiviteit wordt hierdoor enorm verlaagd. Daardoor kan het klemmen en knarsen, mits gedurende langere periode regelmatig beoefend, enorm afnemen en zelfs verdwijnen.
    Yoga Nidra wordt op vraag gegeven tijdens de meditatie les bij Yogasite. U kunt ook thuis Yoga Nidra beoefenen middels een CD met een opname van een Yoga Nidra. Op internet zijn verder de yoga Nidra Cd’s van Josette van Leeuwen te bestellen. Deze zijn erg goed. Er is tevens een gratis app met meditaties en Yoga Nidra sessies: Insight timer. Er is bovendien  van alles op YouTube te vinden onder Yoga Nidra.Fysiotherapie voor hoofd-, kaak- en aangezichtspijnen.
  3. Vanuit de eigen ervaring en interesse heeft Jens Jongenelen zich verdiept in fysiotherapie bij deze klachten. In 2012 heeft hij een zware kaakoperatie gehad en is goede revalidatie en nabehandeling van deze klachten uitgebleven. Hierdoor is hij zich gaan verdiepen in de complexe problematiek van de hoofd- en kaakregio.
    Vanuit een gedragsmatige benadering (want 95% van de problemen in deze regio komen door verkeerd ‘gedrag’ vanuit spieren en/of gewrichten in combinatie met de aansturing vanuit de zenuwbanen) probeert hij patiënten te helpen om hun klachten onder controle te krijgen en hierdoor dus ook de pijn af te laten nemen. Wilt u weten wat hij voor u kan betekenen of heeft u andere vragen dan kunt u Jens bereiken via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via 088 – 456 98 88 (AXIS Fysiotherapie Breda en Etten-Leur).
  4. Laat een splint of opbeetplaatje aanmeten door de tandarts wanneer u veel klemt en of knarst in de nacht. Dit beschermt in ieder geval tanden en kiezen. Bouw het dragen af als het knarsen en klemmen gestopt is. Dit omdat een opbeetplaatje op de lange duur de stand van de tanden kan veranderen.
  5. Als er sprake is van triggerpoints in de kaakspieren is dry needling of triggerpoint massage een optie. Hiervoor kan u contact opnemen met AXIS Fysiotherapie (088-4569888).
  6. Laat een speciaal kussen aanmeten om de nek in de nacht zo goed mogelijk te ondersteunen en daardoor de mogelijkheid te geven te ontspannen. Medicomfort maakt hoofdkussens op maat.
  7. Craniosacraal therapie werkt krachtig. Het herstelt disbalansen in het lichaam. Josine Hesselbach, werkzaam bij Heelsaam geeft dit bij Yogasite.