Om de kaken te ontspannen is het van belang om de nek en de schouders mee te nemen in dit proces. Om de nek lang en sterk te maken behoren we eerst het bindweefsel in de nek, de schouders, de armen en rond het middel soepel te maken. Hierna versterken we de zwakke spieren in dit gebied. Een juiste stand van hoofd en kin en een sterke nek, sterke armen en schouders zijn dus ons streven om de kaken terug in balans te brengen.

Als we langdurig en regelmatig ons hoofd naar voren buigen, bijvoorbeeld als we op onze mobiele telefoon kijken, zal het steeds lastiger worden om het hoofd rechtop te houden omdat het bindweefsel in deze positie om de spieren heen gelegd wordt. Onderstaande afbeelding illustreert dit.

Yoga International nr 2 Nov/Dec 2016

Het bindweefsel, dat om de spieren heen ligt en dus aangemaakt wordt gedurende de hele dag en nacht, zal de spieren - zoals hierboven al gesteld - in de meest gebruikte stand houden. Het bindweefsel zal het corrigeren van een onjuiste stand van hoofd en nek dan ook bemoeilijken. Omdat het bindweefsel voortdurend aangemaakt wordt is het raadzaam tenminste gedurende drie maanden de oefeningen die u tijdens de workshop leert dagelijks te doen. Ontstressen is daarbij van groot belang omdat stress het bindweefsel minder elastisch maakt met alle gevolgen van dien.

Tijdens een workshop geef ik oefeningen voor:

  • de uitlijning van het lichaam
  • het losmaken van de kauwspieren en de gezichtsspieren
  • het soepel maken van het bindweefsel en de spieren van de nek en die van en rond de schedel
  • het versterken van de nek
  • het losmaken van de schouders en het versterken van de armen en serratus anterior
  • het zacht maken van de tongwortel en de bekkenbodem
  • het diep ontspannen en daardoor verlagen van de hersenactiviteit door middel van Yoga Nidra

Naast de kaak-yoga workshops geef ik ook reguliere yogalessen. Zie voor de inhoud van de yogalessen mijn pagina's op Yogasite en Yoga en Mindfulness Etten-Leur. Onderstaande foto's zijn gemaakt door Roosmarijn Everts.

 

  • de uitlijning van het lichaam
  • het losmaken van de kauwspieren en de gezichtsspieren
  • het soepel maken van het bindweefsel en de spieren van de nek en die van en rond de schedel
  • het versterken van de nek
  • het losmaken van de schouders en het versterken van armen en serratus anterior
  • het zacht maken van de tongwortel en de bekkenbodem
  • het diep ontspannen en daardoor verlagen van de hersenactiviteit door middel van Yoga Nidra